Prawa pacjenta wynikają ściśle z naszej Konstytucji, Ustawy o prawach pacjenta, Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz Ustawy o Rzeczniku Praw Pacjenta. Dlatego wszystkie podmioty świadczące usługi medyczne w naszym kraju mają bezwzględny obowiązek przestrzegania tych przepisów. Pacjenci muszą również znać powyższe przepisy, aby móc z nich skorzystać w razie potrzeby. W trudnych przypadkach pacjenci mogą również zgłosić się do Rzecznika Praw Obywatelskich, który pomoże rozwiązać konflikty z lekarzami lub placówkami medycznymi.
Jak składać skargi
Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości dotyczące leczenia lub operacji, mamy możliwość złożenia skargi. Możemy to zrobić osobiście, ale możemy też być reprezentowani przez ekspertów – prawników medycznych. W pierwszej kolejności powinniśmy udać się do samego pracownika medycznego, jego przełożonego lub właściciela placówki. W każdej chwili możemy również zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta. Konkretne podejrzenia o nadużycia należy zgłaszać do Funkcjonariusza ds. Odpowiedzialności Zawodowej działającego w każdym okręgu i najwyższego gabinetu lekarskiego. Ten sam ombudsman działa również, jeśli chodzi o działalność pielęgniarek i położnych. Narodowy Fundusz Zdrowia przyjmuje również skargi pisemne. Adwokat medyczny może również pomóc w stworzeniu takiego pisma. Pacjenci mają również możliwość podjęcia kroków prawnych, zwłaszcza w przypadku zarzutów o nadużycia.
Zobacz koniecznie:
Prawo do świadczeń zdrowotnych
Jest to podstawowe prawo pacjenta, a oznacza to przede wszystkim nasze prawo do leczenia. Każdy z nas może skorzystać z usług medycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oznacza to, że nie musimy już czekać na specjalistę. W praktyce niestety może to trwać nawet 3-4 lata, ale jest to legalne – ośrodek nie może nas wcześniej przyjąć ze względu na długą listę oczekujących. Pacjenci mają prawo do rzetelnej opieki, a jeśli nie zgadzają się ze swoim lekarzem, mogą poprosić o opinię innego eksperta, a nawet zwołać naradę. Rzetelna opieka to leczenie zgodne z obowiązującymi normami i wiedzą medyczną. Jakiekolwiek zaniedbanie, błąd medyczny lub nieuzasadnione przerwanie leczenia może skutkować skargą pacjenta. Jeśli chodzi o prawo do świadczeń zdrowotnych, bardzo ważne jest prawo wyboru, to znaczy to, że pacjent wybiera lekarza, klinikę lub szpital, w którym chce się leczyć. A gdzie mieszkasz, nie ma tutaj znaczenia. Wybierając poradnię specjalistyczną, pacjent może poprosić o wizytę u konkretnego lekarza, ale nie musi spełniać takiego wymogu. Najważniejsze, aby pacjent otrzymał fachową pomoc. W większości przypadków placówki medyczne przyjmą ich prośby z myślą o zadowoleniu klienta.
Błąd medyczny
Często słyszymy o prawach pacjenta w głośnych mediach, w których pacjenci oskarżają lekarzy o błędy w sztuce lekarskiej. W naszym kraju jest kilka głośnych spraw, w których pacjenci wygrali pozwy sądowe u lekarzy lub placówek medycznych, co doprowadziło do przeoczeń. Sprawami o błędy w sztuce lekarskiej zajmują się prawnicy medyczni posiadający wiedzę na temat prawidłowego przebiegu leczenia oraz przysługujących pacjentom praw. Jedną z głośnych spraw jest historia naszego olimpijczyka, który oskarżył lekarzy i szpitale o popełnienie poważnych błędów przy porodzie żony. Niestety ich skutkiem była śmierć jednego z bliźniaków. Pierwotna sprawa faworyzowała powoda. Choć oczywiście nie przywróci to dziecka do życia, zwróci uwagę na kwestię właściwej opieki nad pacjentem. W przypadku błędu w sztuce lekarskiej lub zaniechania proceduralnego każdy z nas może skorzystać z tej możliwości wniesienia pozwu przeciwko lekarzowi lub szpitalowi. Na pewno skorzystamy z usług adwokata medycznego, który dokładnie rozpatrzy sprawę i ustali, czy nasze zarzuty są zasadne. Niejednokrotnie po nieudanej operacji bliskiej osoby poczujemy urazę i oskarżymy lekarza o popełnienie błędu, a to pogorszenie stanu zdrowia lub nawet śmierć pacjenta może być spowodowane obiektywnymi stanami zdrowia, a my też mamy dobrze wiedzieć.
Prawo do intymności i godności
Każdy chce czuć się komfortowo podczas wizyty u lekarza lub hospitalizacji. Niestety prawo to jest często łamane ze względu na przepełnione sale i brak empatii wśród personelu medycznego. Na nieprzestrzeganie tego prawa najczęściej skarżyły się kobiety w ginekologii lub położnictwie. Wstydliwe badania przeprowadzane są na oddziale, gdzie kobiety po poronieniu leżą ze swoimi szczęśliwymi przyszłymi matkami. Niestety takie przykłady mogą rosnąć w nieskończoność. Kilka lat temu w naszym kraju ruszyła kampania „Narodziny dla ludzkości”, która choć trochę podkreślała prawa pacjentów w tym trudnym czasie. Wydaje się, że trzeba włożyć wiele pracy, aby całkowicie to zmienić.